EMDR bij schuldgevoel

Loop jij rond met een schuldgevoel? Weet dan dat schuldgevoel ontstaat vanuit een functie. Bij alles wat we doen of laten, is er sprake van sociaal gedrag. We willen voldoen aan de verwachtingen van een ander. In de pas lopen en rekening houden met anderen voorkomt immers teleurstelling. Er zijn situaties te bedenken, waarbij er een schuldgevoel ontstaat door iets wat jij doet of juist nalaat. Schuldgevoel kan echt aan je gaan knagen. Het gevoel kan reëel of irreëel zijn en is afhankelijk van de situatie.

Irreële en reële schuldgevoelens

Bij irreële schuldgevoelens praat jij jezelf aan dat je schuld hebt aan een ontstane situatie, terwijl dit niet het geval is. Vaak heb je de hulp van een ander nodig om dit in te zien. Bij een reëel schuldgevoel heb je iets nagelaten of verkeerd gedaan. Hierdoor kan een ander hinder ondervinden van jouw gedrag. Diegene is door jouw doen of laten tekortgedaan of benadeeld. Voor jou betekent het dat gevoelens van wroeging, berouw of schuld jou tarten. Weet dat EMDR schuldgevoel kan helpen om achter de reden van jouw schuldgevoel te komen en de invloed ervan af te zwakken.

Hoe ontwikkel je een schuldgevoel?

Een schuldgevoel kan dus ontstaan doordat jij jezelf ergens de schuld van geeft, terwijl jou dit niet aan te rekenen is. In dit geval praat jij jezelf de schuld aan en neem je de schuld op je. Het lastige van een schuldgevoel is dat je brein er profijt van heeft, terwijl het jou als persoon ellende brengt. Je loopt rond met een bezwaard gevoel en dat is niet fijn. Voor schuldgevoel geldt dat je het moet oplossen om te voorkomen dat je vastloopt.

Empathisch vermogen

Troost je met de gedachte dat de meeste mensen, die kampen met een gevoel van schuld, goed zijn voor een ander. De kans dat jij een harde werker, goede partner of vriend bent, is dus groot. Dit is ook logisch te verklaren, aangezien je empathie moet hebben om je schuldig te kunnen voelen. Empathie betekent dat je inlevingsvermogen en gevoel hebt en dat is in contact met anderen een fijne eigenschap.

Oorsprong van schuldgevoelens

De normen en waarden die je als kind meekrijgt, zijn van invloed op de manier waarop jij jezelf schuld oplegt in bepaalde situaties. Vaak wordt jou verteld dat je op een bepaalde manier moet handelen om in de pas te lopen. Zou je dit nalaten, dan krijg je te horen dat je niet voldoet of dat het jouw schuld is dat iets niet goed is gegaan. De schuldgevoelens die hierbij de kop opsteken, zijn te plaatsen onder emotionele chantage en manipulatie van buitenaf. Gaandeweg leg jij jezelf normen en waarden op, waaraan jij vindt dat je moet voldoen. Houd jij je hier niet aan, dan kan dat een schuldgevoel opwekken. Laat de therapeut samen met jou in kaart brengen wat de oorsprong van jouw schuldgevoel is om daarna met behulp van EMDR schuldgevoel de negatieve lading te verminderen.

Valkuilen schuldgevoel

Dat de ene persoon sneller last heeft van schuldgevoel dan een ander komt niet alleen voort uit de normen en waarden, die al dan niet door een ander zijn opgelegd, maar ook uit verantwoordelijkheidsgevoel, pleasegedrag en perfectionisme. Hoe strenger jij bent voor jezelf, hoe hoger je de lat legt. Hier steeds aan moeten voldoen vergt niet alleen veel energie, maar is ook een valkuil. Als schuldgevoel op deze manier ontstaat, brengt het je niets goeds. Het helpt om met de therapeut te bespreken wat jij jezelf oplegt en hoe je voorkomt dat je na EMDR schuldgevoel wederom in die valkuilen terechtkomt.

Valkuilen voorkomen

Het voorkomen van de valkuilen betekent dat je aandacht moet besteden aan:

  • het accepteren van jezelf
  • jouw eigen verantwoordelijkheid
  • het leerproces dat je ingaat na het ontstaan van schuldgevoel

Het vinden van evenwicht tussen jouw gevoel, normen en waarden is een belangrijke stap in het leven dat nog voor jou ligt. Als je de valkuilen weet te herkennen, is voorkomen een stuk eenvoudiger.